Şoferii vor plăti cu circa 13 bani mai mult pentru un litru de benzină şi cu 15 bani în plus pentru motorină. Sursa: Răzvan Vălcăneanţu
Directivele europene prevăd ca, începând de anul viitor, toată cantitatea de benzină şi motorină comercializată pe piaţa din România să aibă un conţinut scăzut de sulf, respectiv 10 mg pe kilogram. Niciuna dintre companiile petroliere nu a cerut o perioadă de tranziţie pentru implementarea acestor directive, ceea ce înseamnă că, de la 1 ianuarie, vor dispărea de la pompe carburanţii Euro 4, iar locul lor va fi luat de cei care îndeplinesc standardele Euro 5.
Specialiştii spun că utilizarea carburanţilor cu conţinut scăzut de sulf are avantaje evidente pentru protejarea motorului şi pentru nivelul redus de emisii de gaze cu efecte de seră. Partea mai puţin plăcută este că şoferii vor trebui să scoată mai mulţi bani din buzunar pentru aceşti combustibili, ca urmare a investiţiilor făcute de producători în instalaţiile de desulfurare. „Totuşi, influenţa în preţ a acestei măsuri va însemna doar un plus de circa 4%, mai degrabă nesemnificativ în faţa calităţii“, ne-a declarat directorul general adjunct al LukOil România, Andrei Chirilescu.
Astfel, bezina va fi mai scumpă cu circa 13 bani, iar pentru diesel preţul la pompă va creşte cu aproximativ 15 bani, în funcţie de sortiment şi de compania petrolieră. În prezent, există diferenţe de preţ chiar şi de 60 de bani între carburanţii Euro 4 şi cei Euro 5 comercializaţi pe piaţa locală, însă noua reaşezare a preţurilor va ţine cont şi de cifra octanică a carburanţilor.
Piaţa românească de benzină şi motorină se ridică, anual, la circa 6 milioane tone. Statisticile arată însă că şoferii au luat în calcul mai mult argumentul preţului decât cel al calităţii şi au cam ocolit pompele Euro 5. Anul trecut, doar puţin peste 10% din carburanţii util