Banii aduc fericirea, dar numai atunci când sunt cheltuiţi cu înţelepciune, o seară în oraşsau o vacanţă exotică având mai multă valoare decât bunurile materiale, indiferent de preţul lor. Sursa: Vanity Fair
Aceasta este concluzia unui studiu realizat de experţii în psihologie ai Universităţii de stat din San Francisco şi citat de publicaţia „The Sunday Telegraph“.
În cadrul studiului, cercetătorii au chestionat 154 de studenţi, cu o medie de vârstă de 24 de ani, care aveau o slujbă full-time. Aceştia au fost rugaţi să scrie despre o achiziţie sau o experienţă recentă.
Analizând nivelul de satisfacţie al respondenţilor, autorii studiului au descoperit că tinerii care îşi cheltuiseră banii pe mese la restaurant, bilete la teatru sau călătorii erau mai fericiţi decât cei care folosiseră banii pentru a cumpăra articole de îmbrăcăminte sau televizoare.
Experienţele de viaţă, de nepreţuit
Explicaţia este simplă, spun psihologii. „Tindem să ne plictisim mai greu de amintirile fericite decât de posesiunile materiale“, afirmă profesorul Ryan Howell, cel care a coordonat studiul. De aceea, un spectacol de teatru, o cină la restaurant sau o vacanţă plină de aventuri ne oferă satisfacţii de mai lungă durată decât achiziţiile de ordin material. „În cazul experienţelor de viaţă, singurul lucru care rămâne este amintirea acelui eveniment, însă aceasta le oferă oamenilor un sentiment mai puternic de vitalitate, ce satisface nevoile superioare“, explică profesorul Howell. El adaugă că achiziţionarea de obiecte nu are aceleaşi efecte.
Simpla îmbogăţire nu garantează fericirea, precizează psihologii, „reţeta“ fiind folosirea banilor pentru satisfacerea nevoilor psihologice. „Este o extensie a teoriei nevoilor primare, unde cumpărăturile care satisfac nevoile psihologice generează cea mai puternică stare de bine. Se demon