Perioada de soldări şi lichidarea stocului după un faliment au fost promovate prin reclame în ziarele româneşti încă din secolul al XIX-lea.
Publicitatea de acum mai bine de 120 de ani folosea aceleaşi metode persuasive, ca în zilele noastre, pentru a determina consumatorii să cumpere produsele sau serviciile promovate. Primele tipuri de reclame apărute în ziarele româneşti semănau cu nişte anunţuri publicate pe aproape un sfert de pagină. Ulterior, designul lor a fost îmbunătăţit, şi au apărut siglele şi logourile.
Marinela Barta, muzeograf în cadrul Muzeului „Casa Mureşenilor” din Braşov, a reuşit să parcurgă toate paginile „Gazetei de Transilvania”, deţinută de familia Mureşianu, în care erau publicate machetele publicitare ale vremii.
„Scăzămintele”, soldurile din 1900
Marinela Barta a scos la iveală peste 400 de reclame, însă doar jumătate pot fi prezentate publicului, din cauza spaţiului redus din muzeu. Multe dintre ele conţin, încă de pe atunci, tehnici de marketing atrăgătoare: ofertele promoţionale. „Aveau şi ei sezon de reduceri ale mărfurilor”, spune Marinela Barta şi o dovedeşte cu o reclamă apărută într-o ediţie din anul 1913 la ghete şi mocasini: „Vânzare de sezon pentru a se face loc în prăvălie, şi se oferă rara ocazie de 30% până la 40% scăzământ”.
Aceste documente sunt dovada că, şi atunci, aceleaşi nevoi erau acoperite de aceleaşi „branduri”. „Noi trebuie să acceptăm că nevoile sunt aceleaşi, sunt nevoile de bază, care pornesc de la alimentaţie, nevoile de securitate, urcând în finalul piramidei lui Maslow spre nevoile culturale, care, ca şi astăzi, şi atunci erau pe ultima poziţie”, spune directorul Muzeului „Casa Mureşenilor”, Valer Rus. „Am găsit, prin arhive, reclamă la Caşcavalul de Penteleu, un brand care există şi acum pe piaţă. Se pare că şi-atunci, şi-acum românii aveau ace