Raiffeisen a operat saptamana trecuta o relaxare a conditiilor de creditare, extinzand gama de venituri acceptate si majorand sumele care pot fi imprumutate, potrivit unor surse din piata.
Creditarea pe retail da primele semne de revenire: austriecii de la Raiffeisen vin cu o oferta de imprumuturi de consum, dupa ce Banca Transilvania a anuntat saptamana trecuta scaderi de dobanzi la lei. Raiffeisen este primul jucator de top care vine cu o oferta promotionala pentru vanzarea de credite auto, dand astfel un semnal clar ca intentioneaza sa finanteze mai agresiv, dupa o perioada de cateva luni in care piata a fost aproape inghetata.
Soldul creditelor in lei contractate de populatie a coborat in ianuarie la 40,5 miliarde de lei (echivalentul a 9,44 miliarde de euro), de la 41,3 miliarde de lei, in octombrie anul trecut, arata datele BNR. Creditele in valuta au coborat in acest interval de la 14,85 la 14,5 miliarde de euro.
Incepand din noiembrie anul trecut creditul de retail a scazut in termeni reali, in conditiile in care bancile au inasprit semnificativ criteriile pentru calificarea la obtinerea unui imprumut.
Totodata, cresterea dobanzilor si deprecierea leului din ultimele luni au diminuat capacitatea de indatorare a clientilor, in conditiile in care, pentru aceeasi suma contractata, ratele lunare au urcat simtitor.
Bancherii spun ca peste aceste constrangeri s-a suprapus si o reducere a cererii din partea clientilor, care au preferat sa amane decizia de a contracta un credit, pe fondul incertitudinilor privind evolutia economiei.
Acum, Raiffeisen vine cu o promotie in cadrul careia ofera credite pentru achizitia de autovehicule, pentru care nu percepe dobanda in primul an de contract. Practic, in acest timp clientul plateste doar rata de principal. Incepand cu al doilea an de contract dobanda este variabila, nivel