Marian Stas este unul dintre românii care, după o experienţă universitară la şcoli de renume în SUA, a revenit în ţară pentru a aplica principiile care în străinătate oferă avantajul pentru care mulţi tineri pleacă: o educaţie de calitate. Timp de trei ani, Marian Stas a urmat un curs postuniversitar în managementul resurselor de apărare, la Defence Resources Management Institute, Naval Postgraduate School, în California, urmat de un Masterat în Administraţie Publică la Universitatea Harvard. În opinia sa, "transformarea Şcolii ca sistem este cel mai important proiect public al României în deceniul 2008-2018".
Preşedinte al Fundaţia CODECS pentru Leadership acesta desfăşoară aşple proiecte prin care Şcoala şi Educaţia din România să ajungă la sdandardele cele mai înalte ale calităţii şi să depăşească bariera reformelor neadaptate realităţii şi cerinţelor. Liviana Mustafa: Ce te-a determinat să alegi un program universitar în SUA? Cu ce gânduri ai revenit în ţară?
Marian Stas: La DRMI am plecat cu o misiune precisă, de a folosi experienţa acestui institut pentru crearea Centrului de Management al Resurselor de Apărare de la Braşov. Împreună cu prietenii şi coechipierii americani de la DRMI am valorificat expertiza acestora în managementul resurselor de apărare, în general, pentru iniţierea în Armata României a unor cursuri de management al resurselor umane, temă de o importanţă specială în anii 1996-2000, în contextul pregătirii aderării României la NATO.
Cât despre Harvard, gândul cu care am aplicat la John F. Kennedy School of Government a fost cel de a mă valida profesional pe mine însumi, în raport cu cea mai prestigioasă universitate din lume. "Ia să văd, câte 'parale' fac?", mi-am zis. Şi am aplicat, am fost admis, iar restul e istorie, cum se spune.
În ţară am revenit cu un singur gând, acela de a pune tot ce am eu