România are aproape 60.000 de kilometri de drum vechi şi plin de gropi, relevă datele Institutului Naţional de Statistică (INS).
Potrivit acestora, din totalul de 81.693 de kilometri de drum public, pe care-l are România, doar un sfert - respectiv 22.865 km - a trecut printr-un proces de modernizare, cea mai mare parte cu îm brăcăminţi asfaltice de tip greu şi mijlociu. Investiţiile realizate nu garantează însă şoferilor o călătorie fără griji.
Asta pentru că jumătate dintre aceste suprafeţe refăcute sunt deficitare şi au durata de serviciu depăşită. Statisticile enunţă faptul că în aceeaşi situaţie se află alţi 22.561 km, ce reprezintă drumuri cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere. „În ceea ce priveşte starea tehnică a drumurilor pu blice, 60,7% din lungimea dru murilor cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere aveau durata de serviciu depăşită”, se arată în comunicatul INS.
O treime din drumuri au rămas doar pietruite
Calculele arată că 16.600 din total sunt drumuri naţionale, în jur de 35.000 km sunt drumuri judeţene şi 29.843 km - drumuri comunale. România dispune, în prezent, de numai 281 kilometri de autostradă, dar de aproape 100 de ori mai mulţi kilometri de drum pietruit, respectiv 24.654 km. În acest stadiu se află jumătate din totalul drumurilor comunale. Cele mai multe drumuri din ţară sunt de două benzi şi doar 1.280 km dispun de patru benzi de circulaţie.
Majoritatea căilor ferate sunt neelectrificate
Nici circulaţia pe căile ferate nu e o soluţie pentru români, în condiţiile în care numai 4.000 din cei aproape 11.000 de kilometri de cale ferată beneficiază de electricitate. Potrivit INS, la finele anului trecut, erau în exploatare 10.785 km, din care 10.646 kilometri (98,7%) linii cu ecartament normal, 5 km linii cu ecartament îngust şi 134 km (1,2%) linii cu ecartament larg. Nici la tunele ş