A mai trecut o luna si nimic nu s-a schimbat in bine pe piata auto. In aprilie, numarul masinilor noi inmatriculate a fost de doar 11.052 in timp ce numarul masinilor vechi inmatriculate a fost dublu, respectiv 22.945.
Programul rabla se indreapta si el spre un esec de proportii pentru ca in ciuda reducerilor semnificative de preturi (multi dintre dealeri au dublat suma oferita de Guvern), romanii nu se inghesuie sa cumpere masini noi, preferandu-le in continuare pe cele vechi.
Astfel, din cele 20.000 de masini oferite in prima parte a programului rabla, pana la sfarsitul lunii trecute s-au vandut doar 7000, desi timpul de asteptare pentru noua masina este de doar cateva ore avand in vedere ca cei mai multi dintre dealeri au masini pe stoc.
Spre deosebire de modul “romanesc” in care Guvernul intelege sa ajute piata auto, in Germania, rabla nemteasca - program prin care guvernul ofera 2500 euro tuturor celor care isi caseaza masinile mai vechi de 9 ani - are un succes incredibil, astfel ca in primele patru luni vanzarile de masini au crescut cu 18% (la 1.2 mil) fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Acest program reprezinta o gura de oxigen si pentru industria autohtona, Dacia fiind in situatia paradoxala de a creste productia ca urmare a programului “rabla germana” si nu ca urmare a programului “rabla romaneasca”.
La inceputul crizei, jucatorii din piata spuneau ca industria auto este dimensionata pentru vanzari de 300.000 de masini pe an iar daca lucrurile vor merge si in urmatoarele luni asa cum au mers pana acum, in 2009 nu se vor vinde mai mult de 150.000 de masini, mai ales avand in vedere ca bancile sunt departe de momentul in care vor da drumul la creditare.
Aceasta situatie ma face sa ma intreb cate concedieri vor face dealerii si producatorii de componente daca vanzarile nu se vor redresa in urma