În spatele firmelor luminoase, al căror nume este inspirat din folclor şi care dau astfel de gol naţionalitatea proprietarului şi provenienţa produselor, magazinele româneşti au adus, în special în culturile occidentale, gustul mâncării tradiţionale şi a obiceiurilor din diverse zone ale României.
"Moldova", "Transilvania", "Carpaţi" sau "Bucovina" sunt câteva dintre substantivele proprii care te duc cu gândul la România şi care au devenit branduri ale magazinelor cu produse importate de acasă. Aceste buticuri au devenit o afacere destul de profitabilă, cel puţin în ultimii ani, şi se găsesc în ţările cu cele mai mari comunităţi de români: Italia, Spania, Franţa, Belgia, Germania, Marea Britanie, chiar şi Canada sau Statele Unite.
Unele produse au generat un ataşament al consumatorului atât de puternic încât, chiar şi după emigrare, acesta a căutat să şi le procure, ingorând piaţa dezvoltată a ţării în care s-a stabilit şi a uşurinţei cu care se pot găsi înlocuitori fideli pentru mărcile autohtone.
Nostalgia de a găti ca acasă
Acolo unde a existat cerere, antreprenorii români sau est-europeni au deschis magazine care importă produsele din ţara de origine. Români, bulgari şi polonezi au deschis astfel de afaceri şi nu ezită chiar să ofere clientului produse ale ţărilor vecine. Astfel, alături de mărcile poloneze se pot găsi, cu uşurinţă, şi cele româneşti sau bulgare.
Cea mai mare creştere a acestor afaceri în spaţiul european s-a simţit odată cu aderarea României la UE. Pe principiul liberei circulaţii a mărfurilor şi a capitalurilor, odată cu eliminarea taxelor vamale şi facilitatea condiţiilor de export, ideea de a deschide un astfel de magazin, cu produse destinate unei pieţe ţintă importante, cea a imigranţilor, s-a transformat într-o afacere care asigură traiul decent la zeci de români.