Mark Neville Farrugia, preşedintele Malta Travel, a venit în România în urmă cu 12 ani pentru a exporta autoturisme Dacia în ţara natală, dar s-a reprofilat. De profesie avocat, omul de afaceri şi-a extins businessul în patru state din Europa: România, Malta, Ungaria şi Italia. Mark Neville Farrugia are 38 de ani şi este originar din Malta. Prima dată a venit în România pentru a încheia un contract de import-export de autoturisme cu producătorul Dacia, lucru care nu s-a concretizat însă. Problema a fost că în ţara lui natală autoturismele au volanul pe dreapta, iar Dacia nu produce astfel de maşini decât dacă este vorba de o comandă specială foarte mare.
„Malta are doar 400.000 de locuitori, deci nu aş fi putut cumpăra 500 de autoturisme Dacia pe lună sau pe săptămână“, afirmă Farrugia. După ce s-a convins că nu va putea face afaceri cu producătorul auto, s-a gândit să investească în ţara noastră într-un alt business, pe care îl cunoştea mult mai bine: turismul. „Acum 12 ani, în România nu erau oferte în Malta.
Eu aveam deja acasă o firmă de turism în parteneriat cu membrii familiei mele şi cunoşteam foarte bine domeniul“, îşi aminteşte managerul. A pornit cu doi angajaţi, iar acum la Malta Travel lucrează zece oameni. În primii doi ani de la sosirea în România, Farrugia a cercetat piaţa şi s-a interesat de potenţialul acesteia, iar în 1999 a deschis agenţia.
Primul obstacol de care s-a lovit a fost limba română. „Ca să te înţelegi cu oamenii trebuie să le cunoşti în primul rând limba. Asta m-a determinat să învăţ să vorbesc româneşte, în trei ani, de la angajaţi şi prieteni“, spune maltezul, care cunoaşte foarte bine engleza, araba, italiana şi, bineînţeles, malteza. Româna este singura limbă pe care a deprins-o fără ajutorul unor cursuri plătite.
Un alt impediment de care Farrugia s-a lovit a fost birocraţia.