Radu Paraschivescu: "Popularitatea scriitorilor şi interesul pentru textele lor nu sunt vorbe fără acoperire, dacă e să judec fie şi numai după numărul de citiri şi mesaje de care se bucură colegii mei de la «Evenimentul zilei», Horia-Roman Patapievici, Mircea Mihăieş, Vladimir Tismăneanu, Mircea Cărtărescu, Dan C. Mihăilescu."
Încă nu înduioşează pe nimeni discreţia care învăluie începerea târgurilor de carte din România. Publicul s-a obişnuit să înghită prejudecăţi şi să se îmbulzească la concluzii nedrepte. Iată una dintre ele: e normal ca târgul de carte să nu fie promovat, fiindcă asta e o chestiune de buget şi nimeni nu vrea să pompeze bani în activităţi nespectaculoase, fără recunoaştere-fulger. Doar o minte obtuză poate să judece aşa (şi să treacă vinovat peste cheltuielile pe care le fac editurile). Târgul de carte nu e doar scena unui balet de PR editorial şi locul unde cititorii se întâlnesc cu vedetele literaturii.
Un asemenea eveniment face parte dintr-un calendar internaţional şi apare pe o hartă europeană pe care strălucesc, mai puternic decât Bucureştii, multe alte lumini: Frankfurt, Londra, Paris, Leipzig, Barcelona etc. Prin urmare, capitalul de imagine nu e deloc neglijabil, mai ales într-o vreme când România compune imnuri turistice în loc să-şi stârpească ploşniţele din hoteluri.
Oricum, vestea bună asta e: ieri, la Romexpo, a început a patra ediţie a Târgului de carte Bookfest, care se va încheia duminică. Ziarele au reacţionat onorabil, găzduind ştirea în secţiunea culturală şi împodobind-o ba cu un interviu, ba cu o listă de lansări, ba cu fotografii ale anumitor coperţi. Revistele literare şi-au făcut la rându-le datoria, deşi efortul lor publicitar mă trimite cu gândul la expresia „preaching to the converted”: aceste publicaţii se adresează unui public care va veni oricum la târg, unor oameni care, în ma