Economia din România continuă să scadă, iar pe plan extern domină incertitudinea - cu toate acestea, o serie de companii surprind analiştii anunţând profituri mari, relatează revista „Capital” din această săptămână.
Bunăoară, constructorul de magistrale de gaze, petrol şi apă Condmag Braşov a înregistrat în primul semestru rezultate cu 75% mai bune decât în primele şase luni de anul trecut. Producătorul de material rulant Apcarom Buzău are un profit de 4,6 ori mai mare, iar Uzuc Ploieşti - care produce utilaje şi echipamente pentru industria chimică, petrochimică şi energie - a câştigat cu 92% mai mult.
Italienii de la Pirelli au încheiat primele şase luni cu un profit net de 6 milioane de euro, în ciuda scăderii cu 10% a vânzărilor. „În mare măsură, schimbarea vine ca urmare a programului de restructurare lansat anul trecut”, a afirmat un reprezentant din conducerea grupului.
Însă milioanele lui Pirelli pălesc în faţa celor 1,8 miliarde de dolari obţinute de grupul AIG numai în al doilea trimestru din 2009. La rândul său, Deutsche Bank a raportat, pentru primul semestru, un profit de 2,25 miliarde de euro, de peste patru ori mai mare decât rezultatul din primul semestru din 2008.
Paradoxul profiturilor
Revista „Capital” explică paradoxul profiturilor realizate de firme pe timp de criză. Fostul ministru de finanţe, Daniel Dăianu, spune că fiecare caz trebuie privit separat. Giganţii financiari de peste Ocean, de exemplu, JP Morgan sau Goldman Sachs, aveau o situaţie proastă anul trecut şi „nu e de mirare că şi-au îmbunătăţit performanţele”, precizează Dăianu.
În alte cazuri, diferenţele de curs valutar au ajutat unele companii să-şi umfle profituruile, spune Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicată (GEA). Este cazul LG Electronics, care, ca urmare a deprecierii moned