CONTROVERSĂ. Titlurile în jurul evangheliei aprocrife a lui Iuda se publică pe bandă rulantă, în ciuda ambiguităţii teologice a textului originar
1 /. O sumedie de cărţi s-au publicat în ultima vreme pe tema „Evangheliei după Iuda”, pentru că numele apostolului care l-a vândut pe Iisus pentru 30 de arginţi atrage ca un magnet cititorii, iar volumele înegistrează vânzări de zeci de mii de exemplare în toată lumea.
Ultimul dintre titluri este „Evanghelia după Satana”, de Patrick Graham, apărut la Editura Nemira. În 2006, la numai trei săptămâni de la apariţie, cărţile „Evanghelia după Iuda” şi „Evanghelia pierdută”, publicate de Editura Egmont, s-au vândut fiecare în câte 3.000 de exemplare. Documetarul cu acelaşi titlu a făcut de asemeanea valuri, când a fost difuzat de National Geographic.
Tapaj mediatic
Găsit din întâmplare în anii ’70, un document rămas ascuns timp de aproape 1700 de ani a ieşit la lumină sub numele de „Evanghelia după Iuda”.
Autenticitatea documentului a iscat numeroase controverse şi dezbateri mediatice în toată lumea. Cărţile pe tema asta s-au ivit ca ciupercile după ploaie, iar în diferitele titluri apărute, autorii au inventat tot felul de scenarii şi au dezvoltat thrillere, comerciale şi aducătoare de profit.
Apostol „neînţeles”
Apostolul al cărui nume a fost, timp de douăzeci de veacuri, sinonim cu cea mai infamă dintre trădări, este transformat dintr-odată într-un erou. Volumele proclamă că Iuda nu este laş şi trădător, ci discipolul preaiubit al lui Iisus, singurul care l-a iubit cu adevărat şi l-a înţeles pe acesta.
Amestecând „Evangheliile canonice şi apocrife”, comentariile biblice şi textele exegetice moderne, autorii se hazardează să afirme că, în versetele Deuteronomului, Dumnezeul cel bun, Dumnezeul lui Iisus, nu este Dumnezeul Creator. Se ve