Scumpirea creditării a dus la prăbuşirea vânzărilor de electrocasnice şi de maşini. În cazul alimentelor, consumul s-a mutat către piaţa neagră şi spre produsele ceva mai ieftine. Sursa: Reuters
Românii au rămas la fel de gurmanzi şi pe timp de criză. Ei au renunţat în mare parte la achiziţia bunurilor de larg consum şi a celor de folosinţă îndelungată, dar nu şi-au schimbat vizibil preferinţele alimentare. „Scăderea consumului alimentar va veni cu siguranţă anul viitor, odată cu adevărata criză. Faptul că economiile nu au afectat căruciorul arată că dificultăţile financiare nu au fost foarte mari”, explică analistul Ilie Şerbănescu.
Producătorii şi comercianţii spun că, dacă în statistici, consumul unor produse e mai redus cu câteva procente, în realitate acestea se regăsesc pe piaţa neagră, care s-a dezvoltat pe fondul crizei.
Au câştigat teren mărcile proprii din marile magazine
Criza a lovit drastic în vânzarea electronicelor şi electrocasnicelor, care s-a redus cu aproape 50% faţă de anul trecut. Tot la jumătate a scăzut şi numărul de achiziţii în cazul maşinilor noi, iar tranzacţiile imobiliare sunt cu 40% mai puţine, în ciuda reducerilor drastice de preţuri. Dincolo de diferenţele de curs valutar, reducerea de salarii şi mulţimea disponibilizărilor, principala cauză a fost stoparea creditării, în condiţiile în care jumătate dintre români nu economisesc şi cheltuiesc tot ce câştigă.
Obişnuiţi să mănânce din ce în ce mai mult şi mai bine, românii sau reorientat doar, pe alocuri, către variantele puţin mai ieftine, dar nu au scos produsele preferate din coşul zilnic. Astfel au câştigat teren mărcile proprii din marile magazine, care pot reprezenta, în unele cazuri, până la 25% din vânzări.
Pâinea feliată câştigă teren, berea pierde din muşterii