Noua lege privind alimentele îi va scuti pe producători de unele taxe plătite către hipermarketuri şi, astfel, preţurile ar putea scădea.
Legea privind comercializarea produselor alimentare, odată pusă în aplicare, ar putea scuti producătorii români de taxe abuzive impuse de marii retaileri, care însumează mai multe zeci de mii de euro. Numai taxa de deschidere de magazin, taxa de listare a furnizorului şi cea de remodelare a hipermarketului costau fiecare producător care vindea prin intermediul lor până la 35.000 de euro.
Totodată, preşedintele Rompan, Aurel Popescu, a declarat ieri că hipermarketurile obţineau un profit de 30% din produsele pe care le comercializau, mai ales datorită taxelor pe care le impuneau. „Marii retaileri se laudă că vând produsele aproape în pierdere sau cu profit mic, dar de fapt, prin facturile pe care le primeam ulterior, prin aceste taxe, rezulta că aveau un profit de 30%”, a spus Popescu. Odată cu implementarea noului Cod de Bune Practici, cumpărătorii vor putea vedea cât adaos pun hipermarketurile unui produs comercializat.
Vrabia mălai visează
Ministrul agriculturii, Ilie Sârbu, preciza într-o conferinţă că, datorită acestei legi, vom asista peste ceva vreme la scăderi ale preţurilor de până la 30%. Acelaşi lucru l-a promis, anul trecut, şi fostul ministru Dacian Cioloş, şi consumatorii tot cu aceleaşi produse scumpe s-au ales.
Produsele din hipermarketuri au fost aspru criticate şi de şeful Asociaţiei Române a Cărnii, Sorin Minea. „Acestea sunt foarte slab calitative şi au un preţ foarte mare”, spunea el.
Potrivit acestuia, tendinţa iniţială a supermarketurilor va fi să introducă toate taxele pe care nu le mai pot aplica producătorilor în preţul de la raft. Astfel că preţurile vor creşte iniţial, iar cumpărătorii se vor orienta către magazinele mici, cu