Costurile de achiziţie ale unei licenţe de franciză pornesc de la 500 de euro şi pot ajunge până la 25.000 de euro. Pentru unele branduri, extinderea prin franciză s-a blocat complet, pentru altele, vânzările de licenţe nu au ajuns nici la jumătatea celor contractate anul trecut. Anul trecut, francizarea pe segmentul imobiliar era în plină expansiune. Profitând de brand, de investiţia iniţială rezonabilă şi de piaţa în continuă mişcare pe acest sector, mulţi antreprenori alegeau francizarea pentru dezvoltarea unui business profitabil. „Din septembrie anul trecut nu am mai vândut nicio franciză Perfecta Imobiliare, în condiţiile în care în 2008 s-au vândut foarte multe licenţe”, declară Eugen Driga, consilier de franciză Imo Fransicing, din care face parte şi brandul Perfecta Imobiliare.
Patru birouri în nouă luni
Potrivit lui Driga, acest lucru s-a întâmplat din cauza clauzei de contract prin care se cere ca înt-un an şi jumătate franciza respectivă să intre pe profit. „Nu mai există acelaşi curaj de anul trecut, când piaţa te ajuta să-ţi asumi un astfel de risc. Acum nimeni nu mai este sigur”, explică Driga.
Potenţialul firmei care solicită franciza este foarte important pentru stabilirea preţului de achiziţie.
„Există un preţ standard la achiziţie, dar care mai poate fi negociat în funcţie de backgroundul viitorului francizat”, spune Mihaela Alexandroiu, director al companiei imobiliare francizate RE/MAX Bastion. În cazul brandului RE/MAX, preţurile încep de la 9.000 de euro şi pot ajunge până la 25.000 de euro, iar franciza se cumpără pe un termen de cinci ani. Preţul final este stabilit în funcţie de oraşul în care se deschide biroul, de numărul de locuitori din zonă şi de ceea ce poate oferi francizatul pentru afacerile noului birou. Conform „The Entrepreneur”, o revistă internaţională de specialitate, br