Analiştii cred că atingerea unei cotaţii de 100 de dolari pe baril va afecta consumul, întrucât economia mondială este încă slăbită. Sursa: Reuters
După ce s-a prăbuşit de la cotaţia maximă atinsă anul trecut în vară, de 147 dolari/baril, până la un minim de sub 34 de dolari, în iarnă, preţul petrolului a recuperat rapid, ajungând zilele trecute la recordul ultimelor 12 luni - de 82 de dolari. Ascensiunea cotaţiei este alimentată de veştile bune privind ieşirea din criza globală, dar şi de creşterea economică a Chinei, al doilea mare consumator de petrol din lume.
Analiştii Deutsche Bank consideră că nivelul actual nu este suficient de mare ca să afecteze redresarea economiei globale, dar o cotaţie de 100 dolari/ baril poate determina o scădere a consumului. În condiţiile devalorizării dolarului faţă de euro, preţul ţiţeiului ar putea ajunge totuşi la 100 dolari/baril în următoarele două trimestre, potrivit acestora.
Preţul carburanţilor, pe val
În România, „ne va afecta şi o cotaţie de 80 de dolari, dacă lucrurile continuă să meargă prost”, consideră analistul Aurelian Dochia. De altfel, scumpirea petrolului se vede deja în preţurile la pompă ale carburanţilor şi va determina şi creşterea preţului gazelor din import, influenţă care se vede peste 6-9 luni.
Dacă, la 1 ianuarie, preţul mediu al benzinei Premium fără plumb în staţiile Petrom, cel mai mare retailer de carburanţi de pe piaţa locală, era de 2,87 lei pe litru, la ultima majorare operată luni a ajuns la 3,79 lei pe litru.
Totodată, motorina Euro Diesel 5 costă acum 3,58 lei pe litru, faţă de 3,17 lei în prima zi a anului. Preţurile sunt influenţate şi de politica fiscală, şi de cursul de schimb leu/dolar. De asemenea, Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei a revizuit deja în urcare estimările privind valoarea g