Silviu Sergiu: „Adrian Streinu-Cercel a declanșat războiul politic A/H1N1, iar acesta se poate sfârși la urne cu orice rezultat”.
În România, nimic nu se vinde mai bine decât panica. Se zgâlţâie un pic pământul, moderatorii de televiziune se transformă rapid în seismologi de birt. Nu moare nimeni, slavă Domnului, dar asta nu-i împiedică să abordeze o mină potrivită la parastase. În tot acest timp, ratingurile posturilor unde lucrează explodează, odată cu încasările din publicitate.
Nu se răcesc bine trei păsări, victime ale gripei aviare, că la televizor se anunţă epidemie în toată regula. Ca prin minune vânzările de substanţe dezinfectante cresc, iar firmele din domeniu (nu toate, ci doar cele cu puternice legături politice), jumulesc fără scrupule banul public, legitimate fiind de panica artificial indusă de presă. În România, orice eveniment negativ marginal se transformă instantaneu în năpastă naţională, din raţiuni exclusiv mercantile.
Reţeta este una de import. În America anilor ’60, în plină criză a rachetelor cubaneze, comercianţii de panică au făcut profituri consistente. Firmele cele mai prospere au fost cele care construiau adăposturi antiatomice în grădinile americanilor panicaţi de posibilitatea ca URSS să lanseze rachete asupra Statelor Unite, de la bazele sovietice din Cuba.
Isteria de zilele acestea, din jurul virusului gripei noi A/H1N1, este nejustificată, sus pectă şi cu adânci rădăcini politice. Foarte mulţi au de câştigat de pe urma acesteia. Nu doar producătorii de medicamente. Panica naţională, indusă artificial, îi poate ajuta pe unii să câştige alegerile. Pe alţii îi poate face să le piardă. Teama afectează scorul electoral al celor de la putere şi îl alimentează pe cel al opozanţilor. Gripa de tip nou este o temă cu un potenţial fantastic în campania electorală. PSD a ştiut acest lucru de l