Burlesc, tragic şi înduioşător, „Concertul” regizorului de origine română Radu Mihăileanu se pregăteşte să cucerească şi publicul din România.
Noua producţie a regizorului Radu Mihăileanu, „Concertul”, care a avut premiera la Paris, la începutul lunii noiembrie, a capacitat atenţia şi elogiile criticilor de film.
În „Le Figaro” se scrie că „regizorul filmului «Trăieşte!», cu generozitatea sa năucitoare, semnează o fabulă călduroasă despre revanşa celor umiliţi, alungaţi din propria lor viaţă, care regăsesc demnitatea şi bucuria de a trăi. Este o farsă grotescă, lirică, înduioşătoare, slavă, ţigănească, interpretată într-un mod formidabil şi ridicată de virtuozitatea lui Mihăileanu până la un final entuziasmant, cu accente de Ceaikovski”.
O apreciere, dintre multe altele asemănătoare, care parcă ne face să ne împăunăm (a câta oară?) cu un mare artist, născut aici, dar care a evoluat decisiv în afara ţării.
Alungat din propria-i viaţă
„Concertul” urmăreşte povestea lui Andrei Filipov (Aleksei Guskov), dirijor de prestigiu al Orchestrei Balşoi, cea mai bună orchestră din Rusia. La 50 de ani, el încă mai lucrează la Balşoi, dar nu de la înălţimea magicelor baghete, ci ca om de serviciu.
În plin comunism, Filipov a fost concediat pentru că a îndrăznit să refuze să-i concedieze pe interpreţii săi evrei, „jidani şi duşmani ai oamenilor”. Exclus din propria-i viaţă, Andrei a căzut în patima băuturii şi într-o adâncă depresie. După mulţi ani, găseşte o portiţă de scăpare concepând un plan nebun.
Îşi adună toţi vechii prieteni muzicieni, acum şoferi de taxi, ştergători de parbrize, negustori, furnizori de efecte sonore în filme porno, şi pleacă împreună cu această „colorată” orchestră la Paris, sub numele de „Balshoi”. Cum brandul le deschide uşile şi trezeşte curiozitatea oamenilor, orc