IPOTEZĂ. Textul care apare pe celebra pânză a fost scris la moartea lui Iisus.
Produs al minţii umane sau cea mai preţioasă dovadă a faptului că Iisus a existat? Aceasta este întrebarea care, timp de secole, a stârnit controverse între creştini, referitoare la textul de pe Giulgiul din Torino. După ani de studiu, istoricul italian Barbara Frale vine cu noi date: textul de pe pânza de in cu care a fost învelit trupul lui Iisus la coborârea în mormânt este mult mai apropiat de secolul I d.Hr., comparativ cu secolele XIII-XVI, perioada pe care scepticii o atribuie fabricării giulgiului.
Potrivit „Le Nouvel Observateur”, Barbara Frale a descoperit pe relicvă mai multe cuvinte scrise în greacă, latină şi arameană, folosindu- se de tehnica fotografiei digitale. Tradus, textul însemna „Iisus Nazariteanul”. Argumentele ei sunt relatate pe larg în cartea recent lansată - „Giulgiul lui Iisus Nazariteanul”.
Istoricul afirmă că textul nu are cum să fie unul din secolele XIII-XVI pentru că niciun creştin din Evul Mediu, falsificator sau nu, nu ar fi evocat numele Mântuitorului fără să facă şi o aluzie la calitatea sa divină. Textul ar fi putut foarte bine să figureze pe un document, scris de un oficial al acelor timpuri, cu scopul de fi identificat mai uşor cadavrul.
Pentru Barbara Frale, textul mai confirmă şi ceea ce spun Evangheliile despre momentul morţii lui Iisus. Un fragment scris în greaca veche pe giulgiu înseamnă, în traducere, „Decedat în a noua oră”, care corespunde cu clipa decesului.
Scepticii nu se lasă
Afirmaţia cercetătoarei italiene a fost primită cu o neîncredere de toţi cei care consideră că relicva ar fi, de fapt, un fals datând din Evul Mediu, şi nu de pânza mortuară în care a fost înfăşurat Mântuitorul, după moarte. În urma expertizei cu Carbon 14, efectuată în 1988, a rezultat că