Filmul "Noiembrie, ultimul bal", în regia reputatului regizor Dan Piţa, avea premiera în luna noiembrie a anului 1989. A fost... "ultimul bal"? În mod premonitoriu da, deoarece nu trebuie să omitem faptul că, dacă e să ne întoarcem în timp, ne aflăm în preajma celui de-al XIV-lea Congres de la 20 noiembrie 1989. Dan Piţa a povestit şi a tot povestit istoria necenzurată a acestui film, dar nu e niciodată prea mult, pentru că poveştile de acest gen trebuie mereu spuse. Un pasionat al simbolismului transpus în cinematografie, regizorul Dan Piţa avea deja în 1989 un "bagaj" cinematografic remarcabil, pe alocuri presărat de capriciile cenzurii vremii. În primul rând nu putem neglija primii paşi în domeniu - este vorba despre scurt-metrajul "Viaţă în roz" şi mai ales de documentarul despre inundaţiile anului 1970 numit "Apa ca un bivol negru", pe care l-a realizat împreună cu o echipă formată din Mircea Veroiu, Iosif Demian, Dinu Tănase, Stere Gulea.
În 1972 realiza (împreună cu Mircea Veroiu şi operatorul Iosif Demian) "Nunta de piatră" şi "Duhul aurului", ambele inspirate din proza lui Ion Agârbiceanu, două filme de o mare calitate şi fără compromisuri comerciale. "Nunta de piatră" chiar a fost selecţionat pentru săptămâna criticii de la Cannes, dar a trebuit să fie vizionat de nenumărate ori ca să i se dea aprobarea spre difuzare.
A urmat "Filip cel bun", 1975, însă cenzura vremii, scandalizată de tonurile cenuşii ale poveştii, impune o serie de modificări. 1976 a fost anul lui "Tănase Scatiu", film inspirat din proza lui Duiliu Zamfirescu. Apoi, seria Ardelenilor: scenaristul Titus Popovici îi încredinţează lui Piţa scenariul primului western românesc - "Profetul, aurul şi ardelenii", iar succesul de casă atrage încă două episoade - "Artista, dolarii şi ardelenii" (1980 - regizat de Mircea Veroiu) şi "Pruncul, petrolul şi ardelenii" (1981 -