România a rămas, şi anul acesta, pe dinafara clasamentului universităţilor realizat de către Centrul pentru Universităţi şi Institutul pentru Educaţie Înaltă de la Universitatea Jiao Tong din Shanghai, considerat unul dintre cele mai bune instrumente de măsurare a calităţii în învăţământ. „În cazul de faţă este mai puţin important aspectul de imagine şi al percepţiei, cât gravitatea faptului în sine”, explică, pentru evz.ro, ministrul desemnat al educaţiei în guvernul Negoiţă, Daniel Funeriu.
Clasamentul Shanghai nu este unicul indicator al calităţii universitare, spune acesta, precizând că topul „reflectă destul de bine realitatea: chiar dacă există elemente ale calităţii în unele universităţi, calitatea sistemul universitar din România nu se ridică la un nivel satisfăcător pentru gradul de dezvoltare pe care trebuie să-l atingem”.
Soluţii
Expertul în educaţie, propus recent pentru postul de ministru al educaţiei şi în guvernul Croitoru– dar care nu a trecut testul votului în Parlament – consideră că există soluţii pentru a remedia situaţia actuală. În primul rând, „avem o extraordinară rezervă neexploatată de cadre universitare tinere, atât în ţară, cât şi în străinătate”.
În al doilea rând, mulţi rectori sunt preocupaţi de modul în care să ridice nivelul calităţii, dar, de multe ori, se izbesc de constrângeri legislative care nu-i lasă să-şi pună în aplicare eficient ideile. Iar pentru acest lucru este nevoie „de un guvern funcţional şi de o lege funcţională cât mai repede”, a mai spus acesta, subliniind că partidele parlamentare trebuie să rezolve rapid situaţia legii educaţiei, care acum este la Curtea Constituţională, în urma contestării de către liberali.
SUA, pe primele locuri
Statele Unite ale Americii ocupă primul loc în această prestigioasă clasificare, având 59 dintre unităţile di