Proiectele personalizate sau spaţiile de depozitare cu autoservire sunt variantele abordate de către dezvoltatori, în condiţiile în care cererea de parcuri industriale este inexistentă. Majoritatea investitorilor au preferat să rămână în expectativă în ceea ce priveşte dezvoltarea de spaţii de mari dimensiuni.
Anul 2010 va fi primul din ultimii cinci care nu va avea parte de mari lansări în segmentul industrial saulogistic.
„Ne-am dori să reluăm în acest an activitatea investiţională, dar acest lucru depinde, într-o bună masură, de cererea ce va exista în piaţă şi de capacitatea clienţilor noştri de a se angaja în contracte de închiriere a spaţiilor în care ar urma să investim. Nu avem în plan să facem dezvoltări speculative, pe care iniţial le previzionam pentru piaţa din România", spune Laurenţiu-Cătălin Hanu, manager business development pentru România al CTP Invest, companie care anul trecut anunţa investiţii de 140 de milioane de euro în construcţia a patru parcuri logistice şi de producţie.
Astfel, CTPark Turda, CTPark Piteşti, CTPark Borş şi CTPark Madaras, lânga Salonta sunt în continuare în stadiul de proiect. „Am căutat sa prelungim autorizaţiile de construire obţinute şi să obţinem noi aprobări privind realizarea infrastructurii, dar vom construi doar atunci când vom încheia contracte de preînchirire", explică Hanu. De aceeaşi părere sunt şi alţi investitori.
Prologis, de exemplu, a suspendat toate planurile de dezvoltare pe care le lansa în 2008. „De asemenea, mai toate parcurile industriale au anunţat la începutul 2009 extinderi de spaţiu care au fost amânate din cauza crizei financiare ce a afectat majoritatea chiriaşilor", spune Marian Orzu, manager of industrial department din cadrul CB Richard Ellis Eurisko (CBRE).
De exemplu, în Bucureşti, anul acesta vor fi livraţi doar 40.000 de metri pătraţi de spaţii de acest tip, ca