Contrabanda cu ţigări a crescut alarmant până la 36,2% din piaţa de profil, mai mult decât cota oricărui producător intern. Un român din trei fumează ţigări fără timbru, ce provin din ţări precum Ucraina, Serbia, Moldova sau Rusia, spun producătorii.
La două luni de la ultima scumpire a ţigărilor, principalii producători interni, British American Tobacco, JTI şi Philip Morris, trag linie şi constată că le-au scăzut vânzările cu cel puţin 20%.
Micşorarea afacerilor nu se traduce, însă, în scăderea consumului de ţigări. Românii au continuat să fumeze, însă nu ţigări legale, timbrate, ci produse de contrabandă, provenite din ţări precum Ucraina, Serbia, Republica Moldova, Rusia şi dutty-free-uri (magazinele situate între graniţe). Astfel, în numai două luni, contrabanda cu ţigări a crescut cu 22%, ajungând la o cotă de 36,2% din volumul pieţei interne de profil, estimată la aproximativ 30 de miliarde de ţigarete.
Contrabanda cu ţigări, în floare
Fost poliţist implicat în contrabandă cu ţigări
Botoşani: Poliţia a confiscat un portbagaj de ţigări
Pentru prima dată în istorie, comerţulilicit devine „lider de piaţă", fiind mai puternic decât orice producător prezent în România: BAT, care produce branduri precum Kent şi Pall Mall, deţine 32,5%, JTI (Winston, Camel, More) - 15,6%, Philip Morris (L&M, Marlboro, Parliament) - 14,5%, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare Novel Research.
Mărcile preferate
Capitala şi judeţele din nordul şi vestul ţării reprezintă cele mai mari pieţe de desfacere a ţigărilor „negre".
Potrivit producătorilor, la contrabandişti se găseşte absolut orice fel de ţigări, însă cele mai bine vândute branduri sunt Capital, Marble, Viceroy, Pall Mall, L&M, Winston, Doina, Kent şi More. Cât despre preţuri, acestea sunt cu peste 30% mai mici decât în magazine.
De exemplu, un pachet de