Românii şi-au luat gândul de la înnoirea electronicelor şi electrocasnicelor, optează pentru produsele alimentare ieftine şi lasă renovarea locuinţei pentru vremuri mai bune. Sursa: CODRIN PRISECARU
Mănâncă mai ieftin, pleacă în mai puţine vacanţe şi se înnoieşte mai rar. Maria M., din Capitală, se gândeşte de două ori acum înainte de a cumpăra un produs. Tentaţiile din perioada reducerilor au fost mari, dar corecţia salarială pe care a suferit-o ca asistent marketing al unei firme i-a tăiat elanul de a cheltui ca înainte.
„Am făcut câteva cumpărături, dar chiar mai puţin faţă de anul trecut, când deja se simţea criza. În vacanţa de iarnă, am economisit ca să strângem bani pentru la vară, iar planurile de înnoire a televizorului şi multdoritul robot de bucătărie trebuie să mai aştepte”, spune ea.
Tot pe viitor au fost mutate şi reamenajarea locuinţei, precum şi achiziţia unui autoturism. Nici în hipermarketuri nu-şi mai umple coşul. „Am început să renunţăm la mărcile mai pretenţioase şi scumpe şi ne limităm la cele cu un preţ convenabil. În plus, nu mai cumpărăm mult odată, ca să nu se strice în frigider”, completează ea.
Povestea Mariei se oglindeşte atât în rezultatele financiare ale companiilor, cât şi în datele statistice. Lipsesc însă cu desăvârşire din calculele guver nanţilor, care prevăd în 2010 un apetit crescut pentru consum, respectiv un plus de 3%.
Nu renunţă la vicii
Institutul Naţional de Statistică (INS) arată că, în 2009, consumul populaţiei a scăzut cu peste 10% faţă de 2008. Ca o confirmare, pentru prima dată de la intrarea pe piaţa românească, în 2001, Carrefour a raportat o scădere cu 4,6% a vânzărilor în euro.
Nici celebra Coca-Cola nu se mai bea în criză. Compania a anunţat primul declin al vânzărilor de pe piaţa locală, de 12% în 2009, cât creşterea din an