După ce împarte banii pentru pensii, salarii şi plata datoriilor, statul dă ce mai rămâne pentru autostrăzi şi drumuri. Adică mai nimic. Dacă s-ar screme, cu banii pe care îi dă, abia ies pe hârtie 100 de kilometri amărâţi de autostradă.
Practic ies doar 30-40 de kilometri, pentru că statul nu face doar o autostradă, mai are şi alte şantiere pornite care înghit sume consistente. Dacă mai pui la socoteală o reparaţie de drum, o "gropaniadă" sau o deszăpezire, atunci statul ajunge să facă pe datorie.
În ritmul actual, statul va termina cei 415 kilometri ai Autostrăzii Transilvania în 10 ani, dacă are bani de 40 de kilometri anual. Ca să primească mai mulţi bani de la buget, ar trebui ca Guvernul să facă un deficit mai mare, adică să trăiască pe împrumut.
O soluţie ar fi folosirea fondurilor europene, declara recent Valentin Lazea, economistul-şef al Băncii Naţionale Române (BNR). Dar lucrurile se mişcă greu. Iar România are nevoie tot mai mare de autostrăzi pentru a genera trafic, consum, servicii. Adică bani.
Statul va înfiinţa un Fond Naţional de Investiţii (FNI) cu acţiuni minoritare deţinute de stat la mai multe companii. Premierul Emil Boc a anunţat acum două zile că "Guvernul lucrează la un proiect în vederea constituirii unui fond de investiţii care să poată pune la dispoziţie resurse financiare pentru proiectele majore ale României, fond de investiţii care are mai multe surse, printre care şi acţiunile minoritare pe care statul le are la diverse societăţi şi companii".
"Una dintre ele este şi aceasta legată de constituirea unui fond de investiţii pentru susţinerea proiectelor majore de investiţii din România", a completat premierul Emil Boc cu altă ocazie.
CE POATE CONŢINE FONDUL?
Statul mai deţine o serie de acţiuni la mai multe companii valoroase din economie, mai ales din sectorul