CRONICĂ. Lungmetrajul “Tournée” n-ar fi avut ce căuta în Competiția de la Cannes. Includerea lui în această secțiune reprezintă o favoare acordată unui client consacrat al Croazetei, actorului şi mai recent regizorului Mathieu Amalric. Sursa: Reuters
1 /.
E limpede ca lumina zilei că Mathieu Amalric are nostalgia bătăii copioase încasate în “Quantum of Solace”. Aşa că atunci când e să regizeze un lungmetraj (“Tournée”), se asigură că măcar capătă un pumn – doi acolo.
De data asta, obține caftul dorit în ipostaza de Joachim, un francez fost producător de televiziune. A părăsit Parisul, nevasta, cei doi fii, prietenii şi cariera, de dragul unei vieți nou-nouțe în S.U.A.
Mai exact, s-a reinventat pe post de manager al unei trupe de strip-tease, pe numele ei, “New Burlesque Girls”; se află în turneu, în Franța, şi, când cel mai important show al lor e cât pe ce să fie anulat, Joachim trece la acțiune, cu riscul redeschiderii unor răni vechi.
Femeile care compun acest comando al strip-teaseului (Dirty Martini, Roky Roulette, Kitten on the Keys etc.) pot fi numite fete numai printr-un efort încrâncenat al imaginației. Sunt “trecute” bine, sfidează ideea de standard de frumusețe, şi reprezintă un soi de “party people” îmbătrâniți în post.
Însă numerele lor, asupra cărora lungmetrajul zăboveşte cu indulgență (includ extragerea unei panglici foarte lungi din posterior, dar şi o critică a consumerismului american), nu sunt supuse gusturilor efemere ale publicului; ele le decid şi le compun, în aşa fel încât publicul-țintă să conțină şi femei şi să fie ceva cu implicații mai profunde decât entertainment pentru libido.
Ideea principală a peliculei e că o trupă de strip-tease poate deveni o fortăreață a libertății de exprimare şi de creație, iar, până la urmă, oricât de anti-erou ar părea, Joachim (Amalri