Ţările străbătute de Dunăre doresc să crească traficul de bunuri pe al doilea cel mai lung fluviu al Europei. Singura condiţie: ecosistemul unic nu trebuie abuzat, scrie AFP.
"Astăzi, transportul pe Dunăre este limitat, chiar dacă potenţialul economic al fluviului este enorm", a spus coordonatorul european pentru navigaţie fluvială, Karla Peijs.
"Dacă am creşte navigaţia comercială pe Dunăre, economiile din Estul şi Centrul Europei ar avea de câştigat", a adăugat ea, în timpul unei discuţii la Mamaia, unde s-a dezbătut noua strategie a Dunării, care ar trebui adoptată în 2011.
De şase ori sub Rin
"Pe Dunăre, sunt transportate doar 10% dintre mărfurile care ar putea fi trimise pe această cale. În comparaţie cu Rinul, este la polul opus", a spus preşedintele Institutului pentru Regiunea Dunării şi Europa Centrală, Ehrard Busek. În 2007, doar 50 de milioane de tone de bunuri au fost transportate pe Dunăre, în timp ce, pe Rin, au fost transportate 300 de milioane de tone.
Potrivit participanţilor la conferinţă, calea fluvială este mult mai ecologică decât cea rutieră. Dar Dunărea are nevoie de o strategie de mediu specială, crede World Wild Fund (WWF).
80% dintre zonele umede au dispărut
"În ultimii 150 de ani, Dunărea a fost un spaţiu al abuzurilor. Barajele, digurile şi canalele au stricat multe zone ale fluviului", avertizează WWF. "Mai mult de 80% dintre zonele umede au dispărut", adaugă grupul pentru protecţia mediului.
WWF crede că traficul pe Dunăre ar putea fi mai intens, dar impactul asupra mediului ar trebuie supravegheat atent. "Îmbunătăţirea traficului pe fluviu poate fi un lucru bun, dar aspectul de mediu trebuie integrat într-un astfel de proiect", spune Orieta Hulea, lider de proiect la WWF.