„Evenimentul zilei” a vizitat pentru câteva zile cartierul general al industriei aviatice suedeze, la Linkoping, descoperind o lume ultra-tehnologizată, la mijlocul celei mai ciudate alianţe dintre capitalism şi etica socială. Sursa: Peter Liander
Suedia, ţara care vrea să ne vândă tehnica militară necesară pentru a înlocui flota de MiG 21 ieşite din uz, este un monument de inovaţie şi, mai mult decât atât, un proiect exemplar.
De la povestea primului “zburător” din Suedia la prezentul lui JAS 39 Gripen, avionul multi-rol care se bate de la egal la egal cu aparatele F16 ale americanilor, trecutul şi prezentul documentate de EVZ la Linkoping, oraşul care găzduieşte cartierul general al Saab, vorbesc despre vitalitatea şi vizionarismul celei mai creatoare economii europene.
Acei oameni minunaţi şi maşinile lor zburătoare
Poza alb-negru zace astăzi într-un muzeu din Stockholm. La anul, în iunie, va împlini o sută de ani. Pe suprafaţa poroasă a hârtiei lumina s-a imprimat ciudat, cu parfumul acela de epocă revolută, în care oameni de demult pozează pentru eternitate.
În mijloc, cu mâinile în buzunarele unei geci de piele cu mulţi nasturi, baronul Carl Cederstrom priveşte absent, ca orice pionier visător şi uşor plictisit. În spate, cu braţele întinse, se desfăşoară grozăvia. Cederstrom o alinta “Steaua Nordului”. Pe certificatul tehnic scrie Bleriot, după numele aviatorului francez care a inventat şi ridicat în aer primul monoplan funcţional.
E 16 iunie 1911 şi Carl Cederstrom se pregăteşte să zboare deasupra terenurilor întinse de la Malmen, lângă orăşelul suedez Linkoping. Nimeni nu ştie că, un secol mai târziu, „Baronul Zburător” va fi actorul principal în prologul unei poveşti legendare: cea a aviaţiei militare suedeze. Uneori, poveştile despre avioane supersonice încep şi aşa.
Amorurile pas