Documentarul EVZ dedicat unuia dintre actorii implicaţi în cel mai mare program de înzestrare militară din istoria României dezvăluie astăzi povestea vârfului de lance al Forţelor Aeriene Suedez, JAS 39 Gripen. Într-un efort jurnalistic singular în presa generalistă autohtonă, “Evenimentul zilei” a vizitat cartierul general al Saab, la Linkoping, pentru a înţelege cine sunt cei care vor să ne vândă tehnica militară necesară înlocuirii flotei de MiG-uri 21. Sursa: Saab
În noiembrie 1980, povestea de dragoste dintre Forţele Aeriene Suedeze şi Saab, compania dedicată vreme de patru decenii securităţii naţionale a ţării, părea să se încheie.
O epocă era, cu siguranţă, la final. În luna februarie a acelui an, structurile de apărare de la Stockholm au avansat un raport preliminar, solicitând o alternativă modernizată la platforma legendarului Saab 37 Viggen, unul dintre cele mai bune aparate de vânătoare de generaţia a treia, intrat în circuitul aviaţiei militare suedeze la începutul anilor ’70.
MULTIMEDIA VIDEO evz.roVezi mai multe Cum se testează limitele
Încă din perioada proiectării Viggen-ului, inginerii de la Saab încercaseră să construiască un avion integrat, capabil să îndeplinească mai multe tipuri de misiuni. Industria militară clasică inventase bombardiere, avioane de vânătoare şi de recunoaştere, pliindu-se pe necesităţile tactice şi geopolitice ale celui de-Al Doilea Război Mondial.
Istoria, sub ameninţare
Nimeni nu reuşise însă, din cauza avionicii precare, să proiecteze un aparat de zbor capabil să performeze în toate tipurile de misiuni. Visul s-a păstrat, totuşi, intact, iar la începutul anilor ’80, gardienii securităţii naţionale suedeze au început să se gândească la un avion multirol. Pentru prima oară însă, Stockholmul nu mai lua în calcul doar posibilitatea producţiei interne.
La sfârşit