În goana lor după credite, românii nu s-au mai uitat la ce contracte semnează cu băncile, care au putut astfel să introducă tot felul de clauze. Sursa: Guvernul Romaniei
Acum, OUG 50/2010, care transpune în legislația națională prevederile unei directive europene, va face "curățenie" printre contractele încheiate în anii de "isterie a creditării”și va impune, în primul rând o relație transparentă între bănci și clienți. Până una alta, însă, peste 2.500 de sesizări la adresa băncilor au fost depuse deja la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), de la intrarea în vigoare a ordonanței, a declarat pentru EVZ președintele instituției, Constantin Cerbulescu.
EVZ: Câți clienți ai băncilor au venit până acum, de la adoptarea OUG 50/2010, să se plângă la ANPC? Care sunt problemele cel mai des întâlnite?
Constantin Cerbulescu: Din 21 iunie și până azi sunt peste 2.500 de clienți care au făcut sesizări la noi. Ei reclamă comisioanele din contractele de credit, pe care le consideră abuzive, majorări ale dobânzilor, ori unii spun că au achitat toate ratele, dar s-au trezit figurând ca rău-platnici.
De ce în România s-a luat decizia de a se impune băncilor să modifice și contractele în derulare?
Noi am considerat, la fel și guvernul, aprobând ordonanța, că România e un caz mai deosebit. Am discutat și cu reprezentanți ai Comisiei Europene, care ne-au spus că directiva poate fi extinsă. Știți foarte bine ”isteria” creditelor solicitate de români. Aplicarea ordonanței doar din momentul apariției nu putea să rezolve mare lucru.
Avem acum peste 150 de procese în justiție cu băncile din cauza clauzelor abuzive din contracte. La intervenția inspectorilor ANPC, am depistat o multitudine de clauze abuzive, instanța fiind singura în măsură să le rezolve. Din cele 160 de dosare, 16 au fost soluționate, și toate în