La final de an, bilanţul cinematografiei româneşti arată că filmele şi regizorii autohtoni şi-au impus poziţia pe piaţa internaţională. 2010 a fost anul premierelor şi al premiilor pentru România.
1 /.
După Berlin, Veneţia şi Cannes, cele trei mari festivaluri de film, unde producţiile româneşti au fost printre favorite, Berlinala aducându-ne şi două premii importante –Ursul de argint şi premiul Alfred Bauer pentru „Eu, când vreau să fluier, fluier”, în regia lui Florin Şerban– urmează New York.
Pe celebra TriBeCa Cinemas din metropola americană se va desfăşura, începând de ieri şi până mâine, inclusiv, cea de-a cincea ediţie a Festivalului Anual de Film Românesc de la New York, eveniment organizat sub egida Institutului Cultural Român New York (ICRNY). În cele trei zile de festival, care anul acesta se desfăşoară sub titulatura de „A New Beginning” („Un nou început” – n.r.), pot fi vizionate peste 15 producţii cinematografice, dintre care cinci scurtmetraje, toate de referinţă pentru filmul româneasc al ultimilor ani. Evenimentul nu a trecut neobservat de presa americană care i-a acordat spaţii generoase.
Noul început pentru filmul românesc
Publicaţia „IndieWire” anunţa prezenţa la New York a regizorilor români ai „Noului Val”, despre care apreciază că „au reuşit să revigoreze cinematografia românească a ultimului deceniu”. Aceeaşi publicaţie americană apreciază iniţiativa curatorului acestui festival, criticul de film şi directorul artistic al Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF)Mihai Chirilov, de a introduce o categorie specială diferită de secţiunile consacrate ale festivalurilor de gen, “Women on the Move”, dedicată producţiilor care se concentrează asupra experienţelor trăite de femei în societatea post-comunistă. Aici sunt incluse „Felicia, înainte de toate” (2009), a cărui regie este semnată d