Ţara noastră trebuie să se concentreze pe atragerea de investiţii străine strategice şi de anvergură, de tip Nokia, care să asigure exporturi masive în timp scurt, potrivit lui Cristian Ionescu, directorul general al Coface România.
El a dat ca exemplu modelul slovac, pe care ar trebui să-l urmăm. "În Slovacia patru firme ţin în spate toată economia: Kia şi Volkswagen din industria auto alături de Sony şi Samsung din industria de electronice. Plus tot lanţul de furnizori", a spus el.
În privinţa credibilităţii, exemplul dat este Polonia, singurul stat din Europa care nu a intrat în recesiune în 2009. Dintre vecinii noştri care au luat măsurile potrivite, şeful Coface a indicat Turcia, care "s-a comportat excepţional, a avut o creştere de 8% în 2010 şi va avea una de 5% în acest an". Diferenţa faţă de noi este că acolo creditarea a urcat cu 30% în 2010, spre deosebire de 3,5% în România.
Vin ai noştri, pleacă ai voştri
Ţara noastră trebuie să realizeze o strategie naţională transpartinică şi să o implementeze la detaliu, de tipul "punct ochit, punct lovit". El a adus şi acuzaţii clasei politice pentru că la fiecare schimbare de guvernare se schimbă obiectivele. Politicienii trebuie să-şi dea seama că ei conduc o barcă numită România. Nu poţi atunci când e PSD-ul şi stânga la guvernare să protejezi populaţia, iar atunci cand sunt PDL şi PNL să stimulezi firmele, pentru că smuceşti corabia de colo-colo, a mai spus Ionescu.
Reorientare spre Asia
"Trebuie să ne reorientăm. Dacă vrem un model de urmat, Singapore este cel mai bun exemplu, fiind condusă ca o companie. Malaezia are o populaţia ca a României, un curs faţă de dolar şi euro cam ca şi al nostru şi un PIB pe cap de locuitor tot în jur de 10.000 de dolari. Ei şi-au făcut recent o strategie pe 10 ani. Abu Dhabi atrage specialişti de clasă mondială, dar noi sun