Fabrica de biciclete de la Zărneşti a mascat, în perioada comunistă, uzina de armament, fondată în 1939. „Masca" a căzut în 2005, iar în loc de biciclete, de pe poarta fabricii ies şi astăzi bombe şi rachete.
Faptul că fabrica a creat adevărate branduri pe piaţa de biciclete din România nu a contat atunci când s-a hotărat desfiinţarea sa. Indiferent dacă scormonim în beciurile românilor sau numai printre amintirile lor este imposibil să nu dăm de Pegas, bicicleta românească. Mult râvnitul obiect ajungea la copii numai după ce era cumpărat pe sub mână.
Mobra, motoreta săracului
Dar nu numai Pegas a fost brandul specific românesc, ci şi Tohan, Carpaţi şi Pionier. De pe poarta fabricii nu au ieşit numai biciclete, ci şi motorete. Celebra Mobra 50, promovată în anii '70 ca „rezistentă şi rapidă", a creat o adevărată isterie, iar pasionaţii încă o mai păstrează, cu nostalgie.
În anul 1990, fabrica avea 12.000 de angajaţi. Astăzi, fabrica de armament are aproape 500 de angajaţi. În anii '70, fabrica producea aproape 300.000 de biciclete pe an şi până la 10.000 de motorete.
„Pe vremea aceea, la fiecare fabrică de armament s-a creat o alternativă, adică s-au realizat linii de producţie civilă. Practic, s-a decis înfiinţarea unei producţii civile, ca o mascare", a spus Nicolae Nilă, preşedintele sindicatului „22 Decembrie Tohan S.A.".
În trei dintre halele Uzinei „6 Martie", cum se numea pe atunci uzina cu profil militar, se produceau biciclete şi motorete. După Revoluţie, 80% din fabricaţie era cu profil militar, iar restul, de 20%, cu profil civil.
Declinul fabricii
Bicicletele Tohan au „pălit" după '90, din cauza invaziei chinezăriilor. Vehiculele chinezeşti cu două roţi erau cu mult sub preţul celor de la Tohan, dar aveau o calitate îndoielnică.
„În 2005, am hotărât să renunţăm la producţia de biciclete şi motorete, pen