"Brandul de ţară": imagine externă în care România este identificată cu un amalgam ciudat, în care Nadia Comăneci, Hagi şi Ilie Năstase sunt adunaţi la grămadă cu Dracula, iar mămăliga şi sarmalele, cu Ceauşescu. Dar de nişte ani buni, mai-marii noştri se zbat să inventeze un "brand" adevărat, care să ne aducă celebritatea, dar şi banii turiştilor care ne cam ocolesc. Mai întâi a fost "Dracula Land", parcul tematic mort încă din faşă. A urmat "Fabulospirit"-ul, himera care a trăit doar în actele oficiale. Iar acum testează, pe foarte mulţi bani, "Land of Choice", bazaconia legată de frunza ministresei Udrea – simbol grafic banal, un soi de "Foaie verde, laba gâştii". În tot acest timp, un tezaur discret ne-a promovat deja imaginea în lume mult mai eficient decât ar reuşi vreodată bătrânul Dracula, fie el chiar şi aliat cu frunza Elenei.
"Brand"-ul care ne-a făcut deja celebri în lume vine din negura timpului, icoană a istoriei străvechi. Iar vectorii săi de imagine sunt "Gânditorul de la Hamangia", "Zeiţa de la Vidra", "Idolul de la Moigrad", altarul zeilor neştiuţi de la Parţa, superba ceramică de Cucuteni ori ciudaţii idoli Gumelniţani. Vi se par doar cioburi hârbuite şi potcoave de cai morţi? Fals: sunt martorii vremurilor când de aici, de pe meleagurile noastre, se dădea "ora exactă" a civilizaţiei europene. Până de curând, doar oamenii de ştiinţă erau familiarizaţi cu aceste relicve. Dar asta s-a schimbat în ultimii ani, de când vestigiile preistoriei noastre au ieşit în lume, prin câteva expoziţii senzaţionale.
Asediul preistoric asupra lumii moderne a început în 2008. Prima "ţintă" vizată a fost "Historishe Museum" din Olten-Elveţia care, între 2 iunie şi 1 octombrie, a găzduit expoziţia "A l’aube de l’Europe, Les grandes cultures neolithiques de Roumanie" – "Zorii Europei, Marile culturi neolitice ale Românie