Proiectul muzicianului român poate fi decodificat în mai multe registre. Faptele sunt clare: 1-21 aprilie. 12 dintre cele mai frumoase oraşe din România. Horia Mihail, pe urmele lui Franz Liszt.
După o perioadă în care a putut fi ascultat mult în muzică de cameră, Horia Mihail revine în concerte solistice, dar şi în recital de pian solo. După Chopin, în toamnă îl ascultăm acum într-un recital integral Liszt de mare curaj. Şi de data asta nu doar bucureştenii o pot face. Cu o primă parte interiorizată, „Ani de pelerinaj. Primul an. Elveţia", Horia Mihail propune deschiderea publicului în faţa muzicianului intelectual, trecând prin episoade de virtuozitate extremă, dar şi prin momente de eleganţă şi delicateţe relevate cu inteligenţă, culoare şi emoţie.
Un program fără şlagăre
Subtilitatea, eleganţa timbrului nu sunt chestiuni care să surprindă la Horia Mihail, deoarece l-au însoţit de-a lungul întregii evoluţii. Poate pe unii îi miră apetitul pentru virtuozitate, lăsată o perioadă în plan secundar prin plasarea în umbra colegilor de muzică de cameră. Perlajul diferenţiat pe care îl pune în valoare muzica lui Liszt este unul dintre atuurile pianisticii lui Horia Mihail în acest moment. A alege un program fără şlagăre - publicul a recunoscut doar celebrele „Vis de dragoste" şi „Consolation" - este o altă dovadă de curaj din partea muzicianului. Cu toate acestea, spectatorii s-au lăsat seduşi de idee şi au intrat pentru o oră şi jumătate în povestea pianistului care urma să plece în pelerinaj alături de prietenul său, pianul călător.
Dar vorbeam despre mai multe registre în care poate fi perceput acest proiect care este mai mult decât un recital de pian şi, cu siguranţă, dintre acestea, cel social nu este de neglijat. Pornind de la povestea lui Franz Liszt, care între anii 1846 şi 1847 susţinea concerte în ţările române pe un pian Erard ce-l