Criza a tăiat cinci milioane de metri pătraţi din vânzările anuale de parchet laminat, cel mai căutat segment, iar în magazinele de amenajări interioare clienţii nu par în momentul de faţă de interesaţi de astfel de achiziţii. Poate doar creşterea economică să contribuie la readucerea consumatorilor "cu picioarele pe parchet".
Odată instalată criza în 2008, aceasta nu a dat peste cap numai piaţa imobiliară sau pe cea a mobilei, ci tot ce ţine de amenajări interioare, categorie în care intră şi parchetul.
Anul trecut, spre exemplu, segmentul parchetului laminat (acoperit cu melamină, o substanţă plastică rezistentă), cel mai important din piaţă, s-a ridicat la 13 milioane de metri pătraţi, nivel similar cu cel din 2009, potrivit estimărilor revistei Business Construct, pe baza discuţiilor cu jucătorii.
Faţă de recordul din 2008 însă, când în România s-au vândut 18 milioane de metri pătraţi de parchet laminat, piaţa a marcat un declin de 27%.
Procent semnificativ, care va fi cu greu recuperat, având în vedere că economia nu a ieşit complet din recesiune. Reducerea puterii de cumpărare, creşterea şomajului şi pesimismul în rândul cumpărătorilor s-au simţit în piaţa de parchet, care aşteaptă vremuri mai bune.
Dacă se ia un preţ mediu de 50 de lei, ar rezulta că numai piaţa parchetului laminat, de 13 milioane de metri pătraţi în volum, are o valoare de peste 150 de milioane de euro, astfel că firmele au pentru ce concura. Acest nivel este generat exclusiv de importuri, deoarece producătorii locali, câţiva la număr, au ezitat să se dezvolte pe această nişă.
Separat a mai existat şi varianta importurilor din China care aduce presiune pe preţ şi dă dureri de cap jucătorilor europeni.
Aşteaptă vara. Scăderea de pe piaţa parchetului se vede şi în magazine. Spre exemplu, într-o zi de vineri de la jumătatea lunii aprilie, la