În ultimii doi ani piaţa de electrocasnice din România a trecut prin vremuri tulburi, cu scăderi de sute de milioane de euro. Prăbuşirea puterii de cumpărare a schimbat multe opţiuni de consum în contextul în care numai pentru achiziţia numai frigider un român renunţa la unul din cele 12 salarii dintr-un an.
Adrian şi Magda Ionescu şi-au cumpărat anul trecut un apartament cu două camere în cartierul Nicolae Grigorescu din Capitală. Proaspăt căsătoriţi, cei doi tineri şi-au mobilat casa de la zero. În materie de electrocasnice însă au cumpărat doar strictul necesar: un aragaz, o maşină de spălat, un frigider, un televizor LCD şi câteva electrocasnice mici.
"Am luat doar ce era necesar pentru că nu am avut bani. Mai mult de jumătate din salariu am dat doar pe frigider", mărturiseşte Ionescu, precizând că va înlocui electrocasnicele pe care le-a cumpărat doar atunci când se vor defecta.
În 2009 şi 2010 criza s-a resimţit în comportamentul consumatorilor prin faptul că au cumpărat electrocasnice doar din necesitate, de multe ori pentru a înlocui bunuri care se defectau, scrie revista Business Magazin.
Frigiderul, decizie grea
"Românii au fost extrem de sensibili şi la costuri, preferând promoţiile şi reducerile. În plus, sesizăm o scădere a vânzărilor produselor independente, care sunt înlocuite de produsele încorporate", spune Adrian Olteanu, directorul general al lanţului de electro-retail Flanco.
În toate ţările unde puterea de cumpărare este mare, acolo unde venitul este de două sau trei ori mai mare faţă de preţul unui aparat electrocasnic lucrurile stau diferit. În România însă, un frigider costă cât salariul mediu pe economie. "E o investiţie foarte mare să-ţi aloci un salariu din cele 12 pentru un produs electrocasnic. Este o decizie importantă pe care oamenii o cântăresc pe toate părţile", afirmă Monica Iavorschi, di