Vestita autostradă Transilvania nu pare a mai avea nici o șansă de a lega Brașovul de Borș. Cel puțin nu în viitorul apropiat. Motivul: proiectul a intrat în faza de conservare pe termen nelimitat, constructorul, compania americană Bechtel, având de recuperat de la Statul Român suma de 156 de milioane de euro, iar Ministerul Transporturilor nu şi-a respectat promisiunea că va achita datoria până la sfârşitul primului trimestru din acest an. Sursa: Mihai ȘoicaSursa: Mihai Şoica
1 /.
Toate aceste aspecte au determinat conducerea Bechtel să înceapă să-şi mute utilajele grele pe alte două şantiere, unul din Kosovo şi altul din Oman. În urmă cu două luni, compania americană a angajat o societate din Câmpia Turzii pentru a muta utilajele de pe şantierele de la Săvădisla şi Chiribiş în portul Constanţa, unde au fost urcate pe un feribot şi transportate în Oman.
Tamaş Gebe, primarul comunei Săvădisla, judeţul Cluj, unde Bechtel are cea mai mare bază de pe întreg şantierul, a precizat că doar în ultima lună au fost mutate 50 de utilaje de mare tonaj în Kosovo.
Kosovo, două ori mai ieftin ca România
Potrivit informaţilor oficiale, Bechtel a câştigat în Oman o licitaţie pentru construcţia unui terminal nou la aeroportul internaţional Muscat, investiţie care se ridică la 1,8 miliarde de dolari. Iar în Kosovo, compania americană va construi o autostradă de 117 kilometri, iar preţul de 800 de milioane de euro va fi achitat de către Uniunea Europeană în proporţie de 60% şi de către Statele Unite ale Americii în proporţie de 40%. În România, Bechtel a construit un kilometru de autostradă cu 16 milioane de euro.
Directorul de comunicare al Bechtel Bogdan Sgârcitu nu a negat, dar nici nu a confirmat informaţia că utilajele sunt mutate din România. "Nu comentăm, nici nu infirmăm, dar totul este posibil", a spus Sgârcitu.
De cealaltă part