Festivalul Atelier de la Baia Mare dedicat experimentului teatral s-a încheiat sâmbătă. Felicitările, masa şi dansul i-au însoţit pe premianţii ediţiei cu numărul 19.
Premiile constau de câţiva ani buni în opere de artă donate de către artiştii plastici băimăreni. Astfel că pe lângă prestigiul de a fi laureat la cel mai vechi festival din ţară, actorii, regizorii şi scenografii premianţi şi-au îmbogăţit şi colecţia de tablouri.
Pentru unii artişti acest lucru a devenit chiar o problemă. Radu Afrim, de pildă, ale cărui spectacolele au primit de-a lungul timpului o grămadă de premii la Atelier, a fost nevoit nevoit să-şi construiască o casă la Beclean pe Someş (urbea sa natală) pe ale cărei pereţi să-şi pună în valoare preţioasele distincţii.
Spovedania ultimului nazist
Recitalul actoricesc al lui Harsányi Attila „Decalogul după Hess", a spulberat orice concurenţă. Excelentul text al Alinei Nelega îl are ca personaj pe ultimul nazist, Rudolf Hess, care, înainte de a-şi pune capăt zilelor în închisoare, îşi trece în revistă viaţa cântărindu-şi faptele folosind balanţa celor zece porunci. Ceea ce ar trebui să fie o spovedanie făcută cu toată căinţa devine monologul delirant al unui nebun care se crede însuşi Bunul Dumnezeu cel care a dat lumii decalogul. Fiecare poruncă este luată la puricat şi blasfemiată de paranoicul Hess, ultima rămăşiţă a epocii sale. Harsányi Attila, unul dintre actorii de top ai Ungariei, face cu devotament naveta Budapesta-Arad pentru a juca la Teatrul de Cameră din oraşul românesc de pe graniţă, a dat cu asupra de măsură dovada talentului său în acest one man show care a primit premiul pentru cel mai bun recital actoricesc.
El i-a avut drept contracandidaţi pe japonezul Hikaru Otusbo care a dat o mostră de dans butoh în spectacolul „Noapte înstelată" şi pe Aurora Prodan, emoţionantă în rolul Frau Ruhsam din spectaco