Miliardarul Zygmunt Solorz-Zak se află în spatele uneia dintre cele mai mari tranzacţii făcute de un om de afaceri polonez, achiziţia Polkomtel, pe care va plăti 3,8 mld. euro. Solorz-Zak alături de Jan Kulczyk, cel mai bogat polonez, şi-au construit carierele de oameni de afaceri de la zero încă înainte de căderea comunismului şi s-au folosit de oportunităţile tranziţiei la capitalism pentru a face avere.
Născut în 1950, Kulczyk provine dintr-o familie cu tradiţie în afaceri. Tatăl lui a avut trei companii, care după cel de-al Doilea Război Mondial au fost preluate de statul comunist. În 1981 a pus bazele uneia dintre primele companii cu capital străin din Polonia, Interkulpol, cu afaceri în domeniul comerţului auto. Şapte ani mai târziu a înfiinţat Kulczyk Tradex, singurul dealer oficial al Volkswagen şi Audi de pe piaţa poloneză. În 1991, a creat Kulczyk Holding, companie cu răspundere limitată care în 1993 a devenit societate pe acţiuni.
La începutul anilor 1990, Kulczyk a câştigat de la guvern un contract pentru a livra maşini poliţiei poloneze şi Biroului pentru Protecţia Statului, scrie revista americană Forbes. În 1993, omul de afaceri a cumpărat o participaţie la un producător de bere deţinut de stat, Piwowarska, cu zece milioane de dolari. Ulterior, a jonglat cu acţiuni la companii cu operaţiuni în domeniul energiei şi serviciilor financiare.
În 2007 a fost forţat să dea o parte din avere soţiei sale, de care a divorţat.
Criza financiară s-a dovedit profitabilă pentru Kulczyk, notează Financial Times. Cea mai bună afacere a lui din 2009 a fost schimbarea unei participaţii de 28% la Piwowarska (acţiunile valorau 1,1 mld. dolari) pentru 3,8% din grupul SABMiller. Între timp, după ieşirea din criză, titlurile producătorului sud-african de bere au crescut cu peste 50%. Kulczyk a demonstrat sincronizare excelentă ş