După desfiinţarea cărţilor de muncă, poate părea mai dificil pentru angajaţi să verifice cum stau cu vechimea. Cei care au dubii, pot apela însă la registrul electronic al angajaţilor. Sursa: CODRIN PRISECARU
Trecerea la o evidenţă electronică a angajaţilor din România ar trebui să creascăsimţitoreficienţa inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM). Potrivit noilor reglementări angajatorii sunt cei care completează "cărţile de muncă electronice" fie online, prin semnătură electronică sau prin aducerea datelor, pe suport electronic, la sediul ITM.
Astfel, informaţiile vor fi actualizate mult mai rapid şi verificările se pot face cu uşurinţă. Inspectorii vor avea, teoretic, mai mult timp să verifice legalitatea relaţiilor de muncă.
"Noi ne vom face treaba în continuare dar, în primul rând, trebuie ca fiecare să-şi cunoască drepturile şi să nu se lase înşelat", spune Maria Motântău, şefa serviciului de relaţii de muncă din cadrul Inspecţiei Muncii.
Informaţiile de la ITM sunt gratuite
Sunt încă angajatori care au obiceiul să nu legalizeze relaţiile de muncă, ceea ce poate duce la pierderea unor sume importante la calcularea pensiei. Practic, un contract de muncă neînregistrat înseamnă lipsa plăţii contribuţiilor sociale, lipsa vechimii şi chiar o eventuală răspundere legală. Deocamdată, angajaţii nu au acces la registrul electronic, dar pot verifica dacă au un contract de muncă înregistrat oficial.
"Tot ce trebuie să facă este să vină la ITM şi să facă o cerere. Informaţia este gratuită", explică Andreea Tudorie, de la Inspecţia Muncii.
Astfel se pot depista angajatorii cu probleme şi nu riscaţi să aflaţi, de exemplu, că nu aveţi asigurare medicală. Legal, şi angajatorul este obligat să elibereze, la cerere, o copie a datelor din registrul electronic fiecărui angajat.
Păstraţi to