Tot mai multe persoane se ţin de glume şi efectuează apeluri telefonice la Numărul Unic de Urgenţă 112 fără a avea nevoie de vreun ajutor. Astfel, peste 65 la sută dintre apelurile primite, în primul semestru al acestui an, au fost false, însă nu a fost aplicată nici măcar o sancţiune.
Această situaţie îngrijorătoare este prezentată an de an de reprezentanţii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale. Cele mai multe apeluri false şi abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice şi sunt în mare parte realizate de pe cartele pre pay, de aceea este dificil de a-i găsi şi trage la răspundere pe cei vinovaţi.
„Multe persoane sună fără a avea o urgenţă, adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc. Se solicită informaţii despre numere de telefon, se cere legătura cu diverse instituţii sau persoane publice ori se solicită sfaturi medicale. Conform legii alarmarea fără drept a organelor de poliţie se sancţionează cu amendă contravenţională de la 100 la 500 de lei iar apelarea abuzivă a numărului de urgenţă 112 se sancţionează cu amendă contravenţională de la 500 la 1.000 de lei. Din păcate depistarea celor care efectuează astfel de apeluri este extrem de dificilă, astfel că facem apel la persoanele care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgenţă 112, întrucât un apel fals poate duce la pierderea unei vieţi”, spun autorităţile locale.
Peste 181.000 de apeluri
Statistica pe semestrul I al acestui an arată că în judeţul Arad au fost primite la Numărul Unic de Urgenţă 112 peste 181.000 de apeluri. Dintre acestea 34.54% au fost reale şi 65.46% false. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă – 69.98% şi Poliţie – 23.13% iar cele mai puţine către Pompieri – SMURD – 6.53% şi Jandarmerie – 0.36%.
Reprezentanţii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale spun că numărul unic pentru apeluri de urgenţă tre