Un grup de matematicieni ruşi au analizat următoarea anomalie statistică: în avioanele, trenurile sau vapoarele implicate în accidente tragice călătoresc mai puţini pasageri decât în mod normal, scrie Agerpres, citând cotidianul spaniol La Razon. Sursa: Reuters
Grupul de matematicieni ruşi, în frunte cu Valeri Isakov, asigură că o simplă analiză statistică arată că îngerul păzitor îşi face bine treaba.
În ultimii 20 de ani, numărul pasagerilor care au renunţat la bilet într-o călătorie soldată cu un accident, a fost cu 18% mai mare decât în traseele realizate în mod curent. Prin această concluzie, Isakov reafirmă teoria sociologului american James Staunton care, în 1958, a analizat peste 200 de catastrofe feroviare survenite timp de 30 de ani.
I-a salvat intuiţia sau altceva
Staunton a descoperit că trenurile implicate într-un accident aveau un nivel mediu de ocupare a locurilor de 61%, iar cele care nu fuseseră implicate în vreun accident de minimum 76%. Altfel spus, 15% dintre pasageri, din intuiţie sau ori alte motive, s-au salvat de la o moarte sigură.
Ipoteza lui Stephen King
Pentru a explica această anomalie statistică, autorul romanelor de groază Stephen King a emis propria ipoteză. Potrivit lui King, în anumite ocazii oamenii activează aşa-numitul "sistem subconştient de alarmă", care la strămoşii noştri era foarte bine dezvoltat şi care le permitea să se salveze de la pericole iminente. Pe măsură ce numărul pericolelor a scăzut, acest sistem s-a atrofiat.
Stephen King a emis această teorie când a aflat că 16 persoane care ar fi trebuit să urce într-un avion ce ulterior s-a prăbuşit au renunţat la bilet sau au ajuns prea târziu la aeroport.
Totuşi, în mod obişnuit, media călătorilor care restituie biletul nu depăşeste în general zece, iar numărul călătorilor care ajung prea târziu să ia avionul este