Piaţa medicamentelor folosite în tratamentul disfuncţiilor erectile, disputată de trei giganţi - Pfizer (cu Viagra), Eli Lilly (cu Cialis) şi GSK (cu Levitra) -, s-a ridicat anul trecut la 7,7 mil. euro şi 262.000 de unităţi (pachete), potrivit datelor IMS Health, mai bine de jumătate din piaţă fiind controlată de Viagra.
Vânzările pe acest segment al pieţei farma au crescut cu 70% în valoare în 2010 faţă de 2006, piaţa înregistrând rate de creştere în valoare în fiecare an, însă în primele cinci luni din acest an tendinţa s-a schimbat şi piaţa a scăzut atât în volum, cât şi în valoare, reiese dintr-o analiză a ZF pe baza datelor firmei de cercetare IMS Health.
"Vedem că primele cinci luni ale acestui an comparativ cu perioada similară din 2010 înregistrează o serioasă scădere, în primul rând în unităţi, întreaga clasă fiind cu 30% sub performanţa anului trecut. Piaţa de medicamente, produse înregistrate la ANM (Agenţia Naţională a Medicamentului) cu autorizaţie de punere pe piaţă, este compusă în România din trei jucători, aceiaşi fiind şi liderii la nivel mondial", a spus Corina Ciolan, directorul general al IMS România.
Potrivit datelor companiei, în acelaşi interval piaţa a avut o contracţie de 16,1% în valoare, până la 2,6 mil. euro. Acestea sunt primele semnale de scădere atât în volum, cât în valoare pe această nişă de piaţă.
"Este o piaţă în care se vede puterea de cumpărare, fiind în mare măsură generată de out of pocket (banii din buzunar - n. red.)", a mai spus Corina Ciolan.
O piaţă a giganţilor
Cu o medie lunară a vânzărilor de 0,3 mil. euro, Viagra se apropie de vânzările de Paracetamol (produs de mai multe companii), care se află pe locul 10 în topul celor mai vândute medicamente fără prescripţie din România (în primele 11 luni ale anului trecut, potrivit unor informaţii anterioare ale IMS Health),