O retea secreta de companii private americane, coordonate de un important contractor din domeniul apararii, a jucat un rol crucial in programul secret de transport al suspectilor de terorism, reiese dintr-un set de documente depuse la un tribunal din New York in cadrul disputei legale dintre doua companii aviatice.
Cele peste 1.700 de pagini depuse la tribunal demonstreaza faptul ca Guvernul SUA s-a bazat pe companii private pentru zborurile intre Washington, capitalele altor tari, baza mlitara de la Guantanamo Bay, din Cuba, si, cateodata, inchisorile CIA din strainatate, scrie AP.
Numele Romaniei a fost pomenit, de-a lungul timpului, in legatura cu implicarea in programul secret CIA de transport al suspectilor de terorism, mai precis ca aici ar functiona inchisori secrete CIA, alaturi de Polonia, Thailanda, Lituania si Afganistan. Romania a negat mereu ca ar fi gazduit inchisori secrete CIA, iar o ancheta declansata in acest sens a ajuns la concluzia ca pe teritoriul Romaniei nu au existat niciodata astfel de centre de detentie.
Printre aceste companii se numara si DynCorp, un contractor al Guvernului care supraveghea o intreaga flota de avioane de lux. Disputa de la New York a aparut in urma cu patru ani, intre o companie charter americana, Richmor Aviation Inc., care a pus la dispozitia Guvernului avioane si echipaje, si compania privata SportsFlight Air, care a organizat zboruri pentru DynCorp.
Ambele parti in conflict au citat programul de transport al detinutilor in marturiile lor. Companiile se lupta pe suma de 874.000 de dolari, acordati companiei Richmor de un tribunal newyorkez, pentru acoperirea costurilor neplatite ale zborurilor secrete.
Richmor acuza SportsFlight in 2007 ca nu i-a platit peste 1,15 milioane de dolari pentru cel putin 55 de misiuni angajate de DynCorp pentru guvern. Avioanele c