La un an de la moartea suspectă a scafandrilor Cătălin Ispas şi Cristian Zarafu, ancheta a rămas blocată într-un teanc de hârtii. Cei doi scafandri fuseseră trimişi să se scufunde la epava navei turceşti „Medy“ pentru a studia modalităţile de evacuare a combustibilului din navă
Tinerii au fost dispăruţi timp de trei luni, corpurile lor fiind descoperite în sala maşini, unde, teoretic, nu aveau ce căuta.
În ziua de 9 septembrie 2010 o dublă tragedie s-a produs în largul Mării Negre, în dreptul localităţii Eforie: doi tineri au dispărut în timpul unei misiuni de rutină. Cătălin Ispas (26 de ani) şi Cristian Zarafu (38 de ani), ambii scafandri cu experienţă, au plecat cu nava „Cristal“ a Agenţiei Naţionale de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare (ANSVOM), angajaţi fiind de firma Hunter’s.
Misiunea lor era să inspecteze epava navei Medy, scufundată la data de 1 septembrie 2010, la patru mile marine travers de Cap Tuzla. Echipa formată din Ispas şi Zarafu s-a scufundat în jurul orei 17.00. O oră mai târziu, când nu au ieşit la suprafaţă, la bordul navei „Cristal“ s-a dat alarma. În mod ciudat, autorităţile nu au fost anunţate de dispariţia celor doi decât în jurul orei 19.00, timp în care ceilalţi doi scafandri au încercat să-i caute cu forţe proprii.
Găsiţi după trei luni
Deşi autorităţile româneşti au susţinut că au făcut toate eforturile pentru a-i găsi, trupurile scafandrilor nu au fost găsite decât trei luni mai târziu şi asta mulţumită unei firme turceşti. Societatea fusese angajată să evacueze zecile de tone de combustibil şi ulei de la bordul epavei „Medy“. În ziua de 13 decembrie a fost găsit corpul lui Cătălin Ispas, prins într-unul din palierele sălii maşini navei. Zece zile mai târziu, a fost găsit şi cel de-al doilea scafandru.
Ancheta s-a blocat
Familiile celor doi tineri au susţinut în permanenţă c