27 septembrie 2011, București
Lucrurile se echilibrau într-o oarecare măsură pentru Lars von Trier atunci când - imediat după momentul incomod de la Cannes 2011, când regizorul şoca lumea cinefilă cu câteva remarci stângace despre nazism - Kirsten Dunst, protagonista din Melancholia, câştiga premiul pentru cea mai bună actriţă în cadrul celei de-a 64-a ediţii a festivalului. Ca şi cum era nevoie de încă o confirmare a geniului unui regizor care nu a făcut niciodată filme pentru a distra pe cineva ci, mai curând, pentru a-şi incomoda audienţa.
„De fiecare dată când oamenii mă întreabă despre Cannes, am un moment în care mă întreb: stai puţin, care parte?", spune actriţa cu umor în deschiderea unui interviu acordat site-ului american de film „indieWIRE". În Melancholia, Kirsten Dunst interpretează rolul lui Justine, o fire melancolică şi depresivă ce observă în noaptea nunţii ei cum o nouă planetă planează apocaliptic pe cer, deasupra unei recepţii ultra-fastuoase ce trebuia să aducă un sens vieţii sale pustii. Nimic prea exagerat pentru stilul imprevizibil al lui Trier, care mărturiseşte că personajul principal feminin din ultimul său film este direct inspirat din propriile depresii şi temeri.
Succesul lui Dunst la Cannes pune în perspectivă o altă poveste legată de producţia filmului lui Trier. Primele ştiri despre naşterea proiectului anunţau participarea actriţei spaniole Penélope Cruz în rolul principal al filmului. Aşa cum obişnuieşte Trier, ale cărui filme plasează aproape exclusiv personaje feminine în centrul poveştii, Justine a fost creată pe măsura actriţei ce avea să o interpreteze. Se spune chiar că ideea iniţială a filmului a apărut în urma unor discuţii pe care Trier le-a purtat cu actriţa spaniolă. Penélope îi mărturisise regizorului că fusese foarte impresionată de piesa „Maids" a dramaturgului francez Jean Genet, în care două s