Adolescenţii din România au raportat la linia de consiliere Helpline sute de nereguli de care s-au lovit în mediul online.
„Am un cont de Facebook securizat şi nici măcar nu am o sută de prieteni. Cu vreo lună în urmă am primit o cerere de prietenie de la o persoană străină, un bărbat. Deşi nu accept toate cererile de prietenie, am dat accept, din curiozitate. Ulterior, mi-a mai trimis câteva mesaje ciudate insistând să stau cu el pe chat. Normal că l-am şters imediat, cam după o zi. De atunci până azi tot îmi trimite mesaje de pe diferite conturi false şi, mai grav, chiar mi-a creat mie un cont fals cu datele mele şi câteva dintre pozele mele. Sunt hărţuită şi ameninţată constant de acest străin. Vă rog spuneţi-mi ce pot să fac!".
Aşa sună una dintre sesizările făcute de Ioana, o fată de 16 ani, care a avut curajul să apeleze la serviciul de consiliere pentru abuzul pe internet - Helpline -,administrat de platforma sigur.info. Şi ca ea sunt multe persoane. Concret, pe parcursul celor doi ani de funcţionare a Helpline-ului au fost primite peste 650 de apeluri şi sesizări atât din partea copiilor, cât şi a adulţilor.
Problemele semnalate cel mai frecvent sunt: hărţuirea şi intimidarea pe internet - cyberbullying (218 cazuri) -, înstrăinarea datelor personale (149), cazuri de fraudă şi/sau spam (35), pornografie sau conţinut ilegal (24) şi şantaj (20). Persoanele care au făcut aceste sesizări sunt în general fete, cu o medie de vârstă de 17 ani.
Consecinţă: umilirea victimei
Hărţuirea şi intimidarea online presupune trimiterea de e-mailuri unei persoane care a refuzat comunicarea cu expeditorul, mesaje care pot conţine ameninţări, remarci sexuale, incitări la ură, şicanări ale victimelor precum şi afişarea oricăror declaraţii false care au ca scop umilirea victimei. De asemenea, neregulile privind înstrăinarea de date, prin care u