Zeci de mii de reporteri lucrează la instituţiile de presă ale guvernului comunist chinez pentru \"a face auzită vocea partidului\". Sursa: ANDREI UDIȘTEANU
Administraţia Radiolului, Filmului şi a Televiziunii din China a anunţat, în luna octombrie, noi directive privind spectacolele de divertisment. Comuniştii chinezi din conducere cer programe care "să clădească moralitatea şi să promoveze miezul valorilor socialiste". Un fel de puseu stârnit de "decadenţa" de pe micul ecran. Zeci de show-uri de divertisment, multe de tipul "Românii au talent”, au apărut în ultimii ani pe posturile prin satelit din China, semn al relaxării atmosferei din țară. Dar, unii spun, s-a ajuns de fapt la concluzia că e prea multă distracţie pe chinezi.
Noile reguli limitează numărul de emisiuni de divertisment pentru 34 de posturi TV prin satelit la doar două pe săptămână de fiecare, cu o durată de maxim 90 de minute. Mai mult, potrivit presei occidentale, în timp ce economia chineză creşte stârnind invidia vesticilor, libertatea de exprimare intră şi mai mult în atenţia autorităţilor comuniste. Mai ales într-o lume unde internetul a dat naştere unor mişcări sociale cum au fost cele înregistrate în ţările arabe.
Directiva privind showurile de divertisment e doar o ultimă filă din lungul şir care ţine sub control canalele media din ţară. Între timp, în interiorul marilor "coloşi" media ai guvernului de la Beijing (CCTV şi agenţia de presă Xinhua sunt doar doi dintre aceştia) se produc sute de mii de ore de transmisie la care lucrează mii de oameni, într-o maşinărie care combină, de zeci de ani, propaganda cu divertismentul. Se investesc sume imense pentru lansarea de noi produse şi se recunoaşte direct, amintind de "Actualităţile" din România anilor 80, că unul dintre scopurile principale e acela de a "face auzită vocea partidului".
UN PO