Suntem în coada clasamentelor mondiale de performanţă, competitivitate şi dezvoltare, iar la ultimul Brand Index de ţară ne regăsim pe locul 101, cu mult în urma Bulgariei şi Albaniei. Cu ce ne mândrim ca ţară, în 2011, de ce anume ar trebui să ne fie ruşine şi cum ne-am putea vinde mai bine imaginea ne explică Aneta Bogdan, managing partner al companiei Brandient.
● Jurnalul Naţional: Prin ce se caracterizează în prezent Romania, ca şi brand de ţară?
● Aneta Bogdan: Există privirea din interior, adică ce credem noi despre noi, cum ne percepem noi pe noi înşine, şi privirea din exterior - adică cum ne văd ceilalţi. Din perspectiva consultantului de brand, şi privirea din interior, şi cea din afară trebuie verificate printr-o cercetare, pentru a avea un răspuns relevant. O regulă de aur în brandingul de naţiune ne spune că felul în care ne vedem noi pe noi înşine trebuie să nu fie prea diferit de felul în care ne percep ceilalţi, dinafară. Ori asta poate să fie o reală problemă pentru brandul România, după cum bine înţelegem cu toţii.
Acum, dacă mă întrebaţi cum văd eu România ca brand de ţară, răspunsul e probabil cinic pentru o zi de sărbătoare: brandul România trăieşte prin neîngăduit de mulţi asociatori puternic negativi şi pe care i-a "contemplat" ani în şir, iar în paralel, susţine manifestări timide, şi ridicol de puţine pentru o naţiune cu potenţialul nostru uman şi material, care pot să genereze equity pozitiv. Mă refer aici la câteva branduri comerciale româneşti care sunt exportate în lumea întreagă şi care au preluat responsabilitatea brandului de ţară, dar şi la câteva branduri de personalitate care endorsează pozitiv ţara noastră, de la artişti, la programatori şi studenţi români cu performanţă de top în străinătate şi până la Familia Regală.
● Cum e văzut din afară brandul România?
● Aruncaţi doar o privire pe clas